Létezik gyors és hatékony személyi edzés?

SHE Fitness személyi edző stúdió Székesfehérvár
SHE Fitness személyi edző stúdió

Létezik gyors és hatékony személyi edzés?

Vajon pár hónap alatt személyi edző segítségével megvalósíthatóak a céljaink?

Görgetjük naphosszat a különböző platformokat; az Instagramot, Facebookot és társait, és közben sokan nem vagyunk elégedettek azzal, amit a tükörben látunk vissza önmagunkról, pedig a social media tucat számra tolja elénk a tökéletesebbnél tökéletesebb modelleket, sportolókat. Kifogástalan alak, kerek fenék, keskeny derék, kerek vállak, lapos has. Közben az egyik ismerősünk instagram története arról árulkodik, hogy napi 10 km-t fut, látszólag egyik pillanatról a másikra.

Hatalmas nyomás éri e miatt a nőtársainkat. Sokan gyorsan, rövid idő alatt szeretnének hasonló eredményt elérni. Amikor ez a nyomás csúcspontjára ér, a hölgyek előszeretettel személyi edző segítségét keresik a gyorsabb eredmény reményében. Valóban ennyi lenne a kulcs, és gyors megoldást jelent az edzővel történő személyi edzés? Egyáltalán miért előny a személyi edzővel való edzés? Erre keressük most a választ.

Életmódváltás

Biztos ismerős az érzés, amikor eltervezed, hogy most már ideje lenne megszabadulnod pár kilótól. Elhatározod magad, és futócipőt ragadsz. Másnap munka után már a közeli pályán találod magad, és azt is előre megtervezed, hogy a héten többször fogsz futni. Érzed a lelkesedésed, motivációd most nagyon erős, ezért most ebben a pillanatban kell sikerülnie. Azonban hamar rájössz, hogy ez nem is olyan könnyű számodra, nem sikerül teljesíteni a kitűzött távot, megfájdul a térded, és így a következő nap már inkább el sem indulsz.

A testünk, amely eddig nem volt részese a sportos hétköznapoknak sajnos nem képes arra, hogy a hirtelen fellángolásaink és reményeink tempójában kövesse az elménket, így ez nem ilyen egyszerű és gyors, abban az esetben sem, ha személyi edző segítségét kérjük. Az itt látható példához hasonlóan a kerek fenék érdekében sem vagyunk képesek az első adandó személyi edzővel végzett edzésünkön sem a testsúlyunk 40-50%-val kitörést végezni, és a helyes izom kapcsolódási sorrendet alkalmazni, helyes technikával, és légzéssel dolgozni, mindezt optimális állóképességgel, és erővel megtámogatva, főként, ha hirtelen határoztuk el magunkat, mindenféle előképzettség, és múltbéli sportteljesítmény nélkül.

Miért van szükségünk valójában személyi edző segítségére a céljaink elérése érdekében?

Ennek nagyon egyszerű az oka. Gondoljunk csak bele, mire van szükségünk ahhoz, hogy képesek legyünk például a testsúlyunk jelentős százalékának megfelelő ellenállással végezni az alap feladatokat, mint a guggolás, felhúzás, kitörés, hiszen ez a kulcsa a hőn áhított kerek idomoknak. A következőekben pár olyan példát mutatok be, amelyek fontos megelőző tényezőik a céljainknak, és személyi edző segítségével tudjuk hatékonyan elsajátítani őket.

A szükséges személyi edzés elemek

Szükségünk van megfelelő, és stabil törzs stabilizátorokra, erős gerincmerevítő, és has izomzatra, amely a magasabb ellenállásból adódó erőhatást képes megfelelően továbbítani a végtagokon keresztül a talaj irányába. Ha ezek a törzs izmok nem működnek megfelelő aktivitással, annak könnyen lehet gerincsérülés, derékfájdalom a következménye. Ugyanakkor lehet a célod akár a testsúlycsökkentés, és a futás, ahol szintén nem 10 km-es távval indítunk, hanem edző segítségével elsajátíthatod a helyes légzéstechnikát, kialakítjátok a megfelelő talpboltozatot, és az ízületek védelmének érdekében erősítő edzéseket végeztek a törzs stabilizációs fejlesztésen túl. Legyen bármi a célod, nagy valószínűséggel mindig egy stabilizációs időszakra lesz szükséged kezdetben.

A helyes légzés technika szintén a személyi edzés alapját képezi céltól független. Fontos a mellkasi és hasi légzés technikai elsajátítása, mellyel többek között szintén a törzs stabilizációt támogatjuk meg, és ezzel szintén elkerülhetőek a további gerinc sérülések. Mindemellett az energiaszolgáltató folyamatainkat is szabályozni tudjuk légzésünkkel, és így a fáradási faktort kitolni az adott gyakorlat alatt. Időre és gyakorlásra van szükség azonban annak érdekében, hogy a gyakorlatok alatt is képesek legyünk a helyes légzési technikát alkalmazni, és ebben szintén a személyi edző tud hatékony segítséget nyújtani számunkra.

Szükségünk van megfelelő mobilitásra, az izmok nyújthatóságára. A legtöbb alapgyakorlat megköveteli a teljes mozgástartományt, és ezzel a teljes izom megnyúlást, és összehúzódást. Ha a boka ízületünk például nem megfelelően mobilis a guggolást nem tudjuk elvégezni teljes mozgástartományba, és ezzel vízszint alá engedni a csípőnket. A különböző videókon látott 90 fokos térdhajlításig végzett guggolás (értsd: addig tart a guggolás, amíg a combcsont vízszintessé nem válik a talajjal) a legkevésbé biztonságos, mert e foknál rögzítik legkevésbé a térdszalagok a térdízületet.

A helyes edzési módszer

Ráadásul a leghatékonyabb, ha az izmokat a teljes mozgástartományukban mozgatjuk meg, és mindig törekszünk a teljes izommegnyúlást követő teljes izom összehúzódásra. Ehhez azonban előzetesen szükség van tehát az ízületek megfelelő mozgékonyságára, melynek fejlesztése szintén a személyi edzések előkészítő időszakának feladata, és csak egy jól képzett szakember ismeri a módszer sérülésmentes kivitelezését.

A gyakorlatok helyes technikai elsajátítása kezdetben olyan akár autót megtanulni vezetni. Először meg kell ismerni az autót, meg kell tanulni a pedálokat kezelni, az autót kormányozni, és nem rögtön az autópályán kezdjük 180km/h sebességgel. Nos, a guggolás is akár ehhez hasonlítható lehet, hiszen ott sem 80 kg-al kezdjük a guggolást, sőt azok a hölgyek sem így kezdték, akik a videókon kerek fenékkel guggolnak láthatóan jelentős ellenállással, és erre a módszerre esküsznek, de legyen szó bármilyen gyakorlatról a helyes technika elsajátítása is minden cél esetében kardinális, és jelentős, ugyanakkor szintén időigényes folyamat.

A személyi edződ jól ismeri azokat a rávezető gyakorlatokat, amik a helyes technikát könnyen elsajátíthatóvá teszik számodra. Így nem fogod kényelmetlenül megélni a személyi edzés ezen folyamatát sem, ugyanakkor nem szenvedsz el fájdalmakat egy-egy rosszul végrehajtott mozdulat során.

Hogyan érjünk el a céljainkig jó hangulatban, „szenvedés” nélkül?

Fontos azt látni, hogy ez egy igen hosszú folyamat, de ez nem kell, hogy egyet jelentsen azzal, hogy az út, amin elindultunk ne lenne élvezhető a számunkra. Onnan tudhatod, hogy jó kezekben vagy, ha edződ megalapozza ezt az igen kemény fizikai munkát számodra, és ennek a miértjéről részletesen, és számodra is érthető módon beszámol. Sajnos egyre több az olyan stúdió, ahol a vendégek akaratának eleget téve kezdik meg idejekorán ezt a munkát, pedig ez egy kezdő vendég esetében hatalmas kockázati tényező a jövőbeni sérülések miatt.

Ha belegondolunk, hosszú távon ez senki számára nem lehet kedvező. Az edző részéről szakmailag nem helytálló, a vendég részéről a sérülés veszély mellett nem kifizetődő, hiszen a célok könnyen így megvalósítatlanok maradnak, vagy akár a hirtelen nagy volumenű terhelés miatt a vendég motivációi alább hagynak.

Edzési célok és eredmények

Eljutni a folyamat végére, és úgy edzeni, mint a „profik” egyéni adottságoktól függ az időtartamot illetően, azonban már a kezdetektől folyamatos a pozitív visszacsatolás, hiszen edzésről edzésre érezni lehet a fejlődést. Fontos, hogy ezekre az apró, de jelentős sikerélményekre úgy tekintsünk, mint egy magas lépcső lépcsőfokaira, és ez adjon lendületet, ne pedig azt lássuk, hogy pár hónap alatt még mindig nem jutottunk fel a tetejére.

A vendégek bár általában különböző célokkal érkeznek, a legtöbb vendégünkre igaz, hogy a céljaik felé haladva sokkal többet ad nekik a személyi edzővel való együttműködés, mint kezdetben gondolták volna, és élvezetessé válik számukra az egész folyamat, amely jól megtervezett, precíz, biztonságos, a folyamatos progresszió jellemzi. Lehet, hogy fogyni szeretnél, de közben az sem elhanyagolható szempont, hogy már pár hét után érzed az személyi edzés órák pozitív hatását; jobban alszol, kiegyensúlyozottabb vagy, kevésbé fáj a hátad a munka végén, és összességében megváltozik az egész kisugárzásod, ami további motivációt jelent az eredeti céljaink megvalósításáig.

Mindig legyen „gyanús” számunkra, ha már a kezdeti pár hétben jelentős ellenállással hajtatják végre velünk a gyakorlatokat, edzőnk nem ad megfelelő tájékoztatást arról, hogy miért éppen az adott feladatot adja számunkra vagy keveset javít, és instruál, ugyanakkor soha ne tévesszen meg minket az, ha edzőnk látszólag kis lépésekben halad előre velünk.

 

Vissza a SHE Fitness személyi edző stúdió Blog oldalra >

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Translate »
Női fitness terem oldalunk tetejére